Klasser

Allt i ett 75 min

Ja det är som det låterJ Två styrkeövningar där vi nöter teknik tex benböj och ringrodd ca 20 min, därefter 4-5 tabata intervaller 20 s arbete 10 s vila x 4, och slutligen en längre strech/rörlighetsträning med inspiration från yogan.

 

Ashtanga yoga

Ashtangayoga definieras ofta som en idrottslig, fysisk och dynamisk form av yoga. Detta är utan tvivel sant om man tänker på hur krävande och imponerande övningen är och på att den ger ökad muskelstyrka, hälsa och livskraft. Ashtangayoga är dock mycket mer än en övning som tänjer och stärker kroppen.

 

Bas styrka + puls ( tidigare max styrka )

Här lär du dig att utföra grundrörelserna benböj, marklyft, utfall, armhävningar,

bänkpress, dips, chins under mer kontrollerad form än i tex tabata och cirkelträning

då allt går så mycket snabbare. Går du däremot på ett bas styrkepass i kombination

med cirkelträning och tabata kommer du få ut mycket mer av de klasserna

eftersom du har rätt teknik och mer förståelse för vilka muskler som aktiveras i basrörelserna.

Passet har två delar och del två puls delen innebär att vi applicerar de grundrörelser du lärt dig

i kombination med andra i ett högre tempo för att träna kondition.

Tex på 7 min gör så många varv du orkar av 5 benböj, 5 burpees, 5 armhävningar.

 

Cirkel

Stationsträning där vi blandar styrka och kondition. Intervallerna är mellan 45 till 60 s.

Ca 10-12 övningar som körs tre varv. Uppvärmning + stretch.

Ett komplett pass där du jobbar igenom hela kroppen

 

Core/puls

Tidigare MRL. Skilnaden är inte stor från MRL men halva klassen består av ren bålstabilitet

och halva klassen av konditionsträning.

 

Funktionell träning

Ett styrkepass för hela kroppen med mycket rörlighet och styrka med mest den egna kroppen som vikt men vartefter gruppen utvecklas lägger jag till det som behövs.

Två övningar varvas i 45s intervaller.

 

Kettlebell

Funktionell träning med kettlebells. De första gångerna kommer jag att köra en ordentlig introduktion i kettlebell träning så att även du som inte har prövat detta tidigare kan vara med. Handledsskydd behöver medtagas på dessa klasser eftersom kettlebellen ligger emot armen och i början känns det obehagligt men efter några gånger har du lärt dig det. Passet är uppdelat i två delar när sen introlektionerna är klara och då börjar klassen med Kettlebells och avslutas med bas styrka tex marklyft, armhävningar osv.

Pilates

I Pilates tränas styrka och rörlighet med fokus på koncentration, balans, andning och avspänning. Pilatesträningen hjälper till att bygga upp styrkan i hela kroppen, med tonvikt på vår coremuskulatur.

 

Senior MIX

Du lär dig styrketräningsgrunderna med skivstång, egen kroppsvikt och kettlebells.

Mycket fokus på kroppskontroll och rätt teknik.

Instruktören tar hänsyn till om du har skador och ger dig anpassade övningar.

Tabata

Tabata är ett intervallpass som ökar konditionen.

Helkroppsövningar görs i 20s med 10s vila emellan.

Varje sett innehåller 8 st 20/10 intervaller. Ett pass kan innehålla 6-8 st olika set.